תאריך: 11.12.2024 | זמן קריאה: כ-5 דקות
אם אתם עוסקים ביבוא, ייצוא או שילוח ימי, כנראה ששמעתם על ISPS –
קוד אבטחת ספינות ומתקני נמל בינלאומי.
מדובר במונח מרכזי בעולם הסחר הימי,
אך מה זה באמת ISPS, מה הוא נוצר ואיך זה משפיע על העלויות שלכם?
היסטוריה: מאיפה הכל התחיל?
הסיפור של ISPS מתחיל ב-11 בספטמבר 2001, כשפיגועי הטרור בארצות הברית זעזעו את העולם.
בעקבות האסון, הוחלט בארגון הימי הבינלאומי (IMO) לפתח תקן עולמי להגברת הביטחון בנמלים ובאוניות.
ב-2004 נכנס לתוקף International Ship and Port Facility Security Code (או בקיצור ISPS),
המגדיר הנחיות ונהלים לאבטחה במתקני נמל ובאוניות.
המטרה הייתה ברורה: למנוע איומים ביטחוניים
כמו טרור, הברחות או גניבות, ולהבטיח סביבה בטוחה לשינוע סחורות בים.
מה בדיוק ISPS כולל?
הקוד מתבסס על שלושה עקרונות עיקריים:
1. תוכניות אבטחה מותאמות
לכל אונייה ולכל נמל יש תוכנית אבטחה מותאמת לצרכים הייחודיים שלה.
2. רמות אבטחה
שלושה רמות אבטחה שמותאמות למידת האיום:
– רמה 1 – רגילה: נהלי אבטחה בסיסיים, כמו מעקב שגרתי אחר פעילות המטענים.
– רמה 2 – מוגברת: אמצעים נוספים, כמו הגברת הבדיקות ובקרת הגישה.
– רמה 3 – חריגה: במקרים של איום ממשי, הגבלות מחמירות במיוחד נכנסות לפעולה.
3. מעקב ובקרה
שימוש בטכנולוגיות כמו מצלמות אבטחה, פיקוח על אזורים "אסורים"
ואבטחת תנועת הצוותים והמטענים.
דמי ISPS: מה אנחנו בעצם משלמים?
כדי לעמוד בדרישות האבטחה, נדרשים נמלים וחברות שילוח להקצות משאבים רבים:
כוח אדם מיומן, ציוד מתקדם ותשתיות ייעודיות.
העלויות האלו מתגלגלות אל הלקוחות בתור דמי ISPS.
דמי ISPS מתחלקים לשני סוגים עיקריים:
– דמי אבטחה שגובה חברת השילוח או Carrier Security Fee (CSF).
– דמי אבטחה שגובה מפעיל הנמל או Terminal Security Charge (TSC).
מי משלם ומתי?
האחריות לתשלום דמי ISPS תלויה בתנאי המשלוח (Incoterms).
לדוגמה:
– במונחי FOB (Free on Board)
על המוכר לשלם את דמי האבטחה בנמל המוצא, בעוד הקונה אחראי עליהם בנמל היעד.
– במונחי CIF (Cost, Insurance, and Freight)
המוכר משלם עבור כל ההוצאות בנמל המוצא, כולל ISPS.
💡שימו לב💡
דמי ISPS הם חלק בלתי נפרד מההובלה הימית.
בין אם אתם קונים או מוכרים, חשוב להבין מראש מי נושא בעלויות הללו כדי להימנע מהפתעות לא נעימות.
איך מחשבים את דמי ה-ISPS?
דמי ISPS משתנים לפי גודל המטען, סוג המכולה והנמל שבו הוא מטופל.
לדוגמה:
– עלות ממוצעת למכולה בגודל 20 רגל: 25–35 דולר.
– עלות ממוצעת למכולה בגודל 40 רגל: 45–55 דולר.
** אין להסתמך על טווחים אלו ולוודא זאת מול חברת השילוח, מאחר והעלויות משתנות.
למה זה חשוב?
למרות שמדובר בעלות קטנה יחסית, דמי ISPS הם חלק בלתי נפרד מתהליך השילוח.
הם מבטיחים את הביטחון של הסחורה שלכם ומונעים עיכובים פוטנציאליים.
הבנת המשמעות והעלויות של ISPS עוזרת לכם לנהל טוב יותר את התקציב ואת תהליך היבוא או היצוא.
לסיכום,
דמי ISPS הם לא רק עלות נוספת – הם חלק מהמאמץ הגלובלי להבטיח שינוע בטוח ומוגן של סחורות בים.
בין אם אתם יבואנים, יצואנים או אנשי לוגיסטיקה, הכרת המושג ISPS והבנת החשיבות שלו
יכולים לשפר את היכולת שלכם לתכנן ולהתייעל בתהליכים העסקיים.
תן/י לנו לחסוך לך זמן וכסף 🙂