תאריך: 17.03.2025 | זמן קריאה: כ-4 דקות
אם אתם מייבאים סחורות מחו"ל, סביר להניח שנתקלתם במונח CFR – Cost and Freight.
מדובר באחד מתנאי המכר הנפוצים בסחר הימי, אך גם באחד המטעים ביותר – במיוחד כשמדובר בשילוח מכולות.
הסיבה? CFR מערבב בין עלות ההובלה לבין אחריות וסיכון, ורבים לא מבינים מתי בדיוק עובר הסיכון – מה שמוביל לטעויות יקרות.
בעת שימוש ב־CFR, קיימת חלוקה ברורה אך לא אינטואיטיבית:
📦 המוכר משלם על ההובלה הימית לנמל היעד – זו ההוצאה הכספית.
🚢 הסיכון עובר לקונה ברגע שהסחורה מועמסת על האונייה – זו האחריות הביטוחית.
🧾 המוכר משחרר מהמכס במדינת המוצא, בעוד הקונה אחראי לשחרור במדינת היבוא – כולל מיסים, היטלים ועלויות נוספות.
אם ההובלה כוללת גם את עלות הפריקה (מה שמכונה "Liner Terms"), הקונה לא ישלם עליה שוב.
אחרת – הוא יידרש לשלם לנמל או למפעיל הרציף.
לפי תקנות אינקוטרמס, CFR אינו מומלץ לשילוח מכולות – בין אם מדובר ב־FCL או ב־LCL.
מדוע?
כי ההעמסה על האונייה היא לרוב לא השלב הראשון בתהליך ההובלה, אלא מתבצעת אחרי שהמכולה נאספה ממחסן והועברה לנמל.
כתוצאה מכך, הקונה נושא בסיכון עוד לפני שהספק השלים את חלקו – ולעיתים עוד לפני שהמכולה בכלל הגיעה לנמל.
בפועל, זה יוצר מצב שבו הקונה אחראי לנזקים שיכולים להתרחש עוד כשהמטען עדיין בשליטת המוכר או המוביל המקומי.
כאשר מדובר במטעני תפזורת (Bulk) או סחורות כבדות לא ממוכלות, שמועמסות ישירות על הספינה בנמל.
במצבים שבהם הספק שולט על תהליך ההעמסה בפועל – והמעבר לסיכון אכן מתרחש בשלב ההעמסה.
כאשר אין שילוב של אמצעי תחבורה נוספים כמו משאיות או רכבות.
הסיכון עובר אליכם (הקונה) מרגע ההעמסה – גם אם לא בחרתם את הספק או את חברת הספנות.
ביטוח ימי מלא הוא הכרחי – אחרת תישאו בנזקים שעלולים להתרחש בדרך.
במשלוחי מכולות, עדיף לבחור בתנאים כמו CPT או DAP, שמתאימים להובלה רב-שלבית.
CFR הוא תנאי מסחרי ותיק ומקובל, אך הוא דורש הבנה מדויקת של נקודת העברת הסיכון.
אם אתם שולחים מכולות – שקלו תנאי אחר.
אם מדובר בתפזורת – ייתכן שזו האפשרות המתאימה.
בכל מקרה, אל תניחו שמי שמשלם על ההובלה – גם נושא באחריות.
תן/י לנו לחסוך לך זמן וכסף 🙂
קיבלנו את הפנייה שלך ואנחנו כבר על זה 🙂
נציג יצור עמך קשר בזמן הקרוב,
חשוב להיות זמינים.