ארבעת החוזים המרכיבים את עסקת המכר הבינלאומית

תאריך: 15.03.2025 | זמן קריאה: כ-5 דקות

כשמדובר על סחר בינלאומי, עסקת המכר אינה מסתיימת רק בהסכמה בין הקונה למוכר.
כדי שהמכירה תצא לפועל בצורה חלקה, יש צורך ב-4 חוזים מרכזיים שמרכיבים את התהליך כולו.

כל אחד מהחוזים עומד בפני עצמו, אך יחד הם יוצרים מכלול משפטי
שמבטיח שכל שלב בעסקה – מהרכישה ועד ההובלה, הביטוח והתשלום –
יתנהל בצורה מוסדרת ומוגנת משפטית.

 

מהם ארבעת החוזים?

1️⃣ חוזה המכר – החוזה הבסיסי בין הקונה למוכר, המגדיר את פרטי העסקה.

2️⃣ חוזה הביטוח – חוזה עם חברת ביטוח להגנה על הסחורה במהלך השילוח.

3️⃣ חוזה ההובלה – חוזה עם חברת השילוח להובלת הסחורה מהספק ליעדה.

4️⃣ חוזה התשלום – מסדיר את אופן התשלום בין הצדדים.

🔽 בואו נצלול לכל אחד מהם לעומק:

 

1️⃣ חוזה המכר – הבסיס לכל עסקת סחר בינלאומית

חוזה המכר הוא המסמך המשפטי המרכזי בין הקונה למוכר, והוא קובע:
✅ איזה מוצר יימכר ומה המפרט המדויק שלו.
✅ מחיר המוצר ומטבע העסקה.
✅ תנאי המסירה – לפי תנאי ה-Incoterms 2020.
✅ לוח הזמנים לאספקת המוצר.
✅ מי אחראי לכל שלב בתהליך השילוח והסיכונים הכרוכים בו.


💡 דגש חשוב:
תנאי החוזה משפיעים על האחריות של כל צד,
ולכן חובה להתייחס לכל פרט ולוודא שההגדרות תואמות לשאר החוזים בעסקה.

 

 

2️⃣ חוזה הביטוח – מי נושא באחריות אם הסחורה נפגעת?

סחורה שמובלת דרך הים, האוויר או היבשה חשופה לסיכונים רבים –
פגיעות פיזיות, נזקי מזג אוויר, אובדן ועוד.
לכן, אחד החוזים החשובים בעסקה הוא חוזה הביטוח, שמבטיח החזר במקרה של נזק.


💡 מה כולל חוזה הביטוח?
✔️ סוג הכיסוי – ביטוח מלא, חלקי או לפי ערך מסוים של הסחורה.
✔️ תקופת הביטוח – משלב ההעמסה ועד ההגעה ליעד.
✔️ מי אחראי על רכישת הביטוח – המוכר או הקונה?


לפי Incoterms 2020, רק תחת CIF (עלות, ביטוח והובלה)
ו-CIP (הובלה וביטוח משולמים) המוכר מחויב לרכוש ביטוח.
בשאר המקרים, הביטוח תלוי בהסכמה בין הצדדים.


💡 שגיאה נפוצה:
יבואנים רבים סומכים על הביטוח של המוביל האווירי או הימי,
אך זה לא תמיד מכסה את כל הנזקים האפשריים.
לכן, חשוב לוודא שהתנאים מוגדרים היטב ולהוסיף ביטוח מתאים אם צריך.

 

 

3️⃣ חוזה ההובלה – איך הסחורה תגיע ליעד?

חוזה ההובלה נחתם בין היבואן או היצואן לבין חברת השילוח,
והוא מגדיר את תנאי ההובלה:
✔️ סוג ההובלה – ימית, אווירית או יבשתית.
✔️ זמן הגעה משוערTransit Time (TT).
✔️ עלויות ההובלה – מי משלם ועל מה.
✔️ תחנות עצירה ומעברי גבול – קריטי במשלוחים מרובי יעדים.


איך זה משתלב עם חוזים אחרים?

🔸 אם המוכר אחראי להובלה (למשל ב-CIF), הוא זה שיחתום על החוזה מול המוביל.
🔸 אם הקונה אחראי (למשל ב-EXW), הוא צריך לדאוג לכל תהליך השילוח.


💡 חשוב לדעת:
חוזה ההובלה חייב להתאים לחוזה הביטוח –
אם נקודת המסירה בהסכם אינה תואמת את חוזה הביטוח,
הקונה עלול למצוא את עצמו ללא כיסוי במקרה של נזק לסחורה!

 

 

4️⃣ חוזה התשלום – איך העסקה נסגרת בפועל?

הכסף הוא חלק קריטי בכל עסקת סחר, ולכן חוזה התשלום מסדיר איך ומתי יועבר התשלום בין הצדדים.

📌 שיטות התשלום הנפוצות בסחר בינלאומי:
🔹 תשלום מראש (Advance Payment) – הקונה משלם לפני המשלוח (סיכון גבוה לקונה).
🔹 תשלום לאחר הגעת הסחורה (Open Account) – תשלום דחוי אחרי אספקה (סיכון גבוה למוכר).
🔹 מכתב אשראי (Letter of Credit – LC) – התשלום מתבצע דרך בנק, שמבטיח הגנה לשני הצדדים.
🔹 שטר חוב (Bill of Exchange) – מסמך פיננסי מחייב לתשלום עתידי.


💡 חשוב לזכור:
🔸 שיטת התשלום חייבת להיות מוסכמת מראש ולהתאים להסכם המכר.
🔸 שימוש במכתב אשראי הוא פתרון מומלץ לעסקאות גדולות,
      שכן הוא מספק ביטחון לקונה ולמוכר.


החוזים בעסקת המכר אינם עומדים בנפרד – הם תלויים זה בזה:
✔️ חוזה ההובלה חייב להתאים לחוזה הביטוח,
כי אם נקודת המעבר לא תואמת, עלול להיווצר מצב שבו הסחורה אינה מכוסה ביטוחית.

✔️ חוזה הביטוח חייב להתאים לחוזה המכר,
כי תנאי הביטוח נקבעים לפי נקודת העברת הסיכון שנקבעת בחוזה המכר.

✔️ חוזה התשלום חייב להתאים לחוזה המכר,
כי תנאי התשלום (כמו LC) יכולים להשפיע על לוחות הזמנים של העסקה.

 

טעות בתיאום בין החוזים עלולה לגרום לעיכובים, הפסדים כספיים
ואף לפסילת העסקה – ולכן חובה לבדוק כל פרט מראש.

 

לסיכום,

עסקת מכר בינלאומית אינה מסתיימת רק בהסכמה על מחיר ותנאי משלוח.
כדי שהכל יתנהל בצורה תקינה, יש צורך בארבעה חוזים מרכזיים
מכר, ביטוח, הובלה ותשלום – שכל אחד מהם חייב להיות מתואם עם האחרים.

 

יבואנים ויצואנים שרוצים להימנע מבעיות –
חייבים לעבוד עם מומחים שמבינים את כל ההיבטים המשפטיים של העסקאות שלהם.

דילוג לתוכן