תאריך: 05.04.2025 | זמן קריאה: כ-7 דקות
רוב האנשים שנכנסים לעולם היבוא והיצוא בטוחים שאין הבדל בין CY לבין CFS.
וזה בדיוק המקום שבו מתחילות הטעויות – טעויות שעלולות לעלות לכם בהרבה מאוד כסף ולעיתים גם באובדן לקוחות.
ענף השילוח הבינלאומי מלא בז'רגון מקצועי ומונחים שנשמעים דומים – אבל ההבדלים ביניהם משמעותיים מאוד.
רגע לפני שהמכולה יוצאת לדרך – האם אתם באמת יודעים מי אחראי עליה?
CY = Container Yard – חצר מכולות.
זהו אזור בנמל שבו מאחסנים מכולות FCL (מטען מלא במכולה אחת) לפני היצוא או לאחר היבוא.
ביצוא: הלקוח מביא את המכולה המלאה ל-CY בנמל המוצא – ומשם, היא תחת אחריות חברת הספנות.
ביבוא: חברת הספנות משחררת את המכולה ללקוח ב-CY של נמל היעד.
כאשר מסומן על שטר המטען CY/CY, הכוונה היא לכך שחברת הספנות אחראית על המכולה מהרגע שנמסרת לה ב-CY בנמל המוצא ועד לרגע שבו נאספת ב-CY בנמל היעד.
לדוגמה: שטר מטען עם הסימון "Hamburg CY" – מדגיש שהאחריות מתחילה ומסתיימת ב-CY של המבורג.
CFS = Container Freight Station – מחסן לוגיסטי
זהו מקום שבו מאחדים סחורות ממספר יצואנים (או מפצלים סחורות למספר יבואנים). מתאים למשלוחים מסוג LCL – כלומר, מכולות שחולקות מספר לקוחות.
ביצוא: הלקוח מביא את הסחורה ל-CFS, שם אורזים אותה במכולה יחד עם סחורות של לקוחות נוספים.
ביבוא: הלקוח אוסף את הסחורה מה-CFS לאחר שמכולה נפרקה וחולקה לפי הלקוחות.
סימון CFS/CFS על שטר המטען מציין שהאחריות של חברת הספנות או המפעיל הקבוצתי מתחילה ונגמרת במחסן CFS – מהעמסה ועד פריקה.
לפעמים תראו גם שילובים כמו:
CY/CFS – שוגר אחד => כמה מקבלים
CFS/CY – כמה שולחים => מקבל אחד
(נדיר כיום, אבל עדיין קיים במקרים מסוימים)
אם תתבלבלו בין CY ל-CFS:
אתם עלולים למסור סחורה למקום הלא נכון.
לשלם על שירותים שלא תכננתם.
ולאבד שליטה על מי אחראי למה ומתי.
וכשמדובר בשילוח בינלאומי – כל טעות כזו שווה הרבה כסף, עיכובים, לקוחות לא מרוצים, ו… כאב ראש מיותר.
הבדל קטן במילה – הבדל עצום באחריות.
בפעם הבאה שאתם רואים את הסימונים CY או CFS על שטר המטען –
תדעו בדיוק מה זה אומר, מה האחריות שלכם, ומה האחריות של הספק.
תן/י לנו לחסוך לך זמן וכסף 🙂
קיבלנו את הפנייה שלך ואנחנו כבר על זה 🙂
נציג יצור עמך קשר בזמן הקרוב,
חשוב להיות זמינים.