תאריך: 04.01.2025 | זמן קריאה: כ-5 דקות
שטעון (Transshipment) הוא תהליך שבו מטענים מועברים מאונייה אחת לאחרת
במהלך מסעם מנמל המוצא לנמל היעד.
פעולה זו מתבצעת לרוב בנמל ביניים, הידוע כ"מרכז שטעון".
מדובר באלמנט חשוב בשרשרת האספקה העולמית, המאפשר חיבור בין נמלים שאין ביניהם קו ישיר.
שטעון מתבצע במקרים שונים, כגון:
– אין קו ישיר בין נמלים
למשל, בין נמל בדרום אפריקה לנמל בפיליפינים, יש צורך להעביר את המטען דרך נמל ביניים כמו סינגפור.
– אתגרי גישה פיזיים
נמלים קטנים שאינם יכולים לארח אוניות ענק.
– חיסכון בעלויות
במקרים רבים, שטעון זול יותר משילוח ישיר.
– שינויים באמצעי תחבורה
לדוגמה, מעבר מאונייה לרכבת או למשאית.
– עיכובים בלתי צפויים – כמו תנאי מזג אוויר או עומס בנמל הביניים.
– עלויות נוספות – אחסון בנמל ביניים עלול לייקר את השילוח.
– סיכון לאובדן מטען – בשל טעויות או מעבר כלי תחבורה.
– שטעון בלתי מתוכנן – כאשר אוניות עוצרות בנמל לא מתוכנן בשל עומס, תקלה או אילוצי רגולציה.
1. שימוש במשלח מקצועי – מספק מעקב בזמן אמת ועדכונים על המשלוח.
2. מערכות מעקב אלקטרוניות – כמו פתרונות E-Tracking המספקים מידע בזמן אמת על מיקום המטען.
3. שימוש במסמכים מסודרים – כגון שטר מטען ומסמכי מכס שמאפשרים מעקב מסודר.
נמל חיפה מילא במשך שנים רבות תפקיד מרכזי כמרכז שטעון,
כאשר בשנת 2010 היווה השטעון כ-20% מסך פעילות הנמל
וב-2012 החלה חברת MSC, השנייה בגודלה בעולם, להשתמש בנמל חיפה כמרכז שטעון אזורי.
הרפורמה בנמלי הים בישראל, יחד עם פתיחת נמל המפרץ ונמל הדרום,
נועדה לחזק את מעמדם של נמלי ישראל ולהגדיל את היקף השטעון.
מהלכים אלו סייעו למשוך משקיעים פרטיים, כמו קבוצת אדאני-גדות, שרכשה את נמל חיפה
בשנת 2022 תמורת 4.1 מיליארד שקל.
עם זאת, בעקבות מלחמת חרבות ברזל,
הופסקה פעילות השטעון של חברות הספנות הבינלאומיות בישראל,
מה שהשפיע משמעותית על פעילות נמלי הארץ.
הנמלים הגדולים בעולם לשטעון
1. נמל סינגפור – נמל השטעון הגדול בעולם, עם חיבור ליותר מ-600 נמלים.
2. נמל שנגחאי – הנמל הפעיל ביותר בעולם, המספק גישה לאזורים נרחבים בסין.
3. נמל פוסאן (דרום קוריאה) – מתמחה בשטעון מהיר עם רשת אוניות הזנה רחבה.
תן/י לנו לחסוך לך זמן וכסף 🙂